Alla inlägg under oktober 2011

Av Veronica Söderholm - 27 oktober 2011 19:00

Nedlagd tid på arbetet: 39, 1/2h


Vad jag har gjort:

Idah så har jag besökt Hagby återvinningscentral som ligger en bit utanför Sollentuna, förutom att återvinna lite gamla grejer så passade jag även på att gå runt och studera och ta in hur arbetet på plats fungerade, hur sorteringen var uppbyggd och hur personalen systematiskt kontrollerade att det avfall man lämnade hamnade i rätt kontainer. Det var ett lärorikt besök och jag fick mycket informationsutbyte med den trevliga personalen som arbetar där.


Att göra framöver:

Jag måste fortsätta att sammanställa enkätresultatet och börja analysera arbetet.


Tidsplan:

Tidsplanen har varit ett mycket bra hjälpmedel när jag tex. har varit sjuk så att jag påminner mig själv hela tiden att jag har arbete att göra. Jag känner att jag ligger bra till på tidsplanen men jag har börjat stressa upp lite av tanken på hur man skriver en vetenskapli rapport och vad den ska innehålla.

Av Veronica Söderholm - 21 oktober 2011 17:45


Tid nerlagd på arbetet: 34, 1/2h


Vad jag har gjort:

Nu har vi haft ytterligare 2 resursdagar och jag har jobbat stenhårt med att gå igenom fakta och läsa på. Jag hade tänkt att jag skulle ha hunnit att åka och besöka Hagby men jag har kännt mig lite krasslig och därför jobbat med texterna istället. Det har gått bra att jobba, även fast jag jobbade hemifrån och jag fick mycket gjort.


Till nästa gång:

Till nästa gång vill jag har besökt Hagby och läsa klart och sammanfatta all fakta. Sedan måste jag även sammanställa resultatet från undersökningen. Samt påbörja min sista undersökning där jag redogör ungefär hur myckert av våra soppor efter en veckas konsumtion som igentligen kan återvinnas.


Källor:

Klefbom,Erik. "Föst med grön upphandling av soppor" Miljöaktuellt (2009 nr. 4) 28

Hallberg, Stefan. "Hoptryckt glas ger bättre miljö" Verkstäderna(2008 nr.12)48

Röhne, Jon. "Illegala sopor- en extremt lukrativ branch" Miljöaktuellt (2009 nr 4) 32-33

Rörbecker, Mats. "Snart är det slutslängt i de flesta sopnedkast" SkD (2005-03-14)46

Baltcvheffsky, Susanna. "Dyrare sopor för hushållen" SvD (2005-03-19)8Lerner, Thomas"Sophämtare ser bakom vår fasad"DN(2007-02-07)18


Av Veronica Söderholm - 19 oktober 2011 10:00

Arbete nedlagt på projektet: 26, 1/2 h


Vad jag har gjort:

Idag har det varit studiedag så jag har fått massor med tid åt att samla in och gå igenom en massa artiklar och skrifter.  Jag har arbetat i Vallentunas bibliotek då det var fullt i skolan eftersom att det var många som hade studiedag idag. Jag han gå igenom massor av mitt material och det känns som att jag börjar få en bra grund.


Till nästa gång:

Till nästa gång ska jag fortsätta att jobba och läsa artiklar för att få in så mycket information som möjligt till min uppsats.


Tidsplanering:

Jag ligger bra till på min tidsplanering men jag börjar ändå känna pressen att bli klar. Det känns som att det är massor kvar att göra men om jag bara gör lite i taget så kommer jag nog hinna klart i tid.


Källor:

Gusavsson Anna"Brända soppor ger klimathjälp" SvD (2009-11-01)8

Malmheden Sara"Dålig återvinning kostar hushållen miljoner" Täby & Danderyd tidnig (2009-10-01) 4

Malmheden Sara"FTI skyller på krångel med mark och bygglov"Täby & Danderyd tidning(2009-10-01)5

Malmheden Sara"Ny station i enebyberg" Täby & DAnderyd tidning(2009-10-01)5

Klefbom Erik"150 miljöchefer:Så kan vi öka återvinningen"MIljöaktuellt (2009 nr. 4)26-27

Backman HAnna"Sverige inte bäst i klassen" MIljöaktuellt (2009 nr.4) 30-31

Baltscheffsky Susanna"Farligt avfall samlas in på lantbruk" (2009-03-18)7

Av Veronica Söderholm - 18 oktober 2011 17:00

Nedlagd tid på arbetet: 20, 1/2 h



Vad jag har gjort:

Idag så har jag gått runt i Täby centrum och frågat mestadels mammalediga med barn om deras hushållstänk och om de återvinner och i sådarna fall vad. Jag har ny fått in alla svar som jag hade satt upp mål för att få in plus ytterligare 10.  JAg har även börjat att läsa i en jätte bra bok som kommer att hjälpa mig massor med uppsatsen.


Till nästa gång:

Jag ska börja gå igenom all fakta och alla tidningsartiklar jag har rotat fram och så måste jag åka och på platsbesök och besöka Hagby återvinningscentral någon dag.


Källor:

Tell, Johan.(2007) 100 sätt att rädda världen Stockholm: Max Tell

Av Veronica Söderholm - 13 oktober 2011 17:00

Nedlagd tid på arbetet: 18h


Vad jag har gjort:

Nu har jag gått runt i täbycentrum och frågat folk mina frågor till min undersökning. Det har gått lite segt då de flesta inte har tid eller lust att svara på frågor. Jag har fått pröva lite olika tillvägagångssätt för att få folk att svara på mina frågor, alldra viktigast är att tidigt göra en tydlig presentation och redogöra vad man ska ha frågorna till. Jag har fått 20 svar så jag är nöjd för idag.


Att göra framöver:

Jag ska till nästa gång försöka få restrerande 30 enkäter besvarade.


Tidsplan

Jag känner att jag ligger bra till i tidsplanen, om jag kommit igång med undersökningen tidigare hade jag legat rätt till men jag gjorde lite faktasökande istället så jag ligger bra till.




Presentation


Det här är en loggboksblogg om mitt projektarbete i åk3 på Åva Gymnasium. Här kommer jag att skriva ner och dokumentera om mitt arbete om återvinning och källsortering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards