Alla inlägg under april 2012

Av Veronica Söderholm - 4 april 2012 10:57

Hur bildades gruppen?

Jag valde att vara ensam eftersom att jag av privata skäl inte har möjlighet att stanna kvar efter skolans lektioner eller på projektarbetstiden som var på en sen torsdagseftermiddag. Tyvärr så var jag även ensam att vilja engagera mig i ämnet källsortering så jag hade inte mycket till val. Det har gått väldigt bra att arbeta själv eftersom att jag endast haft mig själv att ta hänsyn till, jag har kunna prioritera projektarbetet på den tid som passat mig. Tyvärr så är nackdelarna med att vara själv att man inte får höra andras åsikter men då mitt arbete grundat sig på andras attityder kring källsortering så har jag ändå fått höra många människors åsikter


Varför valde jag detta ämne?

Jag valde att arbeta med källsortering då jag från början inte visste så mycket om det. När jag flyttade hemifrån så märkte jag av hur mycket som faktiskt slängs, det var ca en icakasse per dag som jag var tvungen att gå ut med och tömma. Efter ett tag började jag att källsortera det mesta i hushållet och att faktiskt se hur mycket som kan källsorteras chockade mig. Jag ville arbeta med frågan eftersom att jag tyckte att det var intressant att ta reda på hur andras attityder kring källsortering ser ut.


Hur var det tänkt? Hur blev det?

Resultatet matchade med tanken på hur projektet skulle se ut. Jag har följt den planerade arbetsprocessen och arbetet har flytit på. Resultatet av undersökningen visade en tydlig bild av utbredning och attityd innom Täby kommunoch jag hade inte väntat mig ett sådant starkt underlag till mina frågeställningar så det ser jag väldigt positivt på.


Jag hade tänkt mig att det var oödigt med loggböckerna men under arbetsprocessen var det riktigt skönt att kunna skiriva vad man gjort och planera vad man skulle göra vid nästa tillfälle. Speciellt vid uppsatsskrivandet var det jätte skönt att kunna blicka tillbaka under arbetet.


Problem

De problem som dök upp under projektarbetet var mestadels att jag blev förkyld i perioder men eftersom att jag hade lagt till lite marginal i min tidsplanering så kom jag aldrig efter i arbetet.


I början av projektet var det lite svårt att få folk att svara på mina enkäter men det löste sig när jag var ute och samlade in svar dagen efter.


Vad har jag lärt mig?

Jag har lärt mig massor om källsortering och speciellt vilken effekt det faktiskt gör. Bara i sverige så motsvarar endast källsorteringen en minskning av vårt totala koldioxidutsläpp. Jag har fått en jätte bra överblick över Täbys situation och jag vill jätte gärna fortsätta att undersöka då varje gång jag tänker på ämnet ploppar det upp nya frågor som skulle vara intressanta att undersöka.


Tips

Ha roligt!

Välj ett ämne som inspirerar och engagerar dig så kommer arbetet bli roligt och du kommer känna en drivkraft till att jobba.


Ta med marginal

När du skiver tidsplaneringen så är det jätte viktigt att du tar med marginal i planeringen så att om saker och ting inte går som du har tänkt dig så kommer du inte efter i planeringen och du kommer att hinna med allt arbete utan att stressa.


Blogga

Istället för att lämna in loggböcker efter varje tillfälle så kan ett bra sätt att hålla kontakt med din projektledare vara att skriva en blogg med loggböckerna i. Det inspirerar dig och läraren kan närsomhelst gå in och kolla vad du har gjort. Det är väldigt enkelt att uppdatera bloggen tex. med mobilen eller snabbt på datorn och allting finns samlat på ett ställe.





Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Det här är en loggboksblogg om mitt projektarbete i åk3 på Åva Gymnasium. Här kommer jag att skriva ner och dokumentera om mitt arbete om återvinning och källsortering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards